ma 12-4
Ik vind Oost-Nederland prachtig, maar het is wel fijn als je een keer niet op zondagavond op reis moet om op tijd voor vergaderingen in Zwolle of Arnhem te zijn. Gewoon op de fiets naar mijn werk, wat een feest! Reden voor dit maandagje 'spijbelen' was een bezoek van de afdeling mobiliteit van Noord-Brabant aan Brussel. Mijn collega van Noord-Brabant had gevraagd of ik iets over de provinciale transport-lobby wilde vertellen. Tuurlijk. Met hen ook meegeweest naar Europarlementariër Corien Wortmann die in de Transportcommissie zit en vertelde wat ze deed en dacht. Volgens mij vonden ze het wel interessant. Ik heb in ieder geval weer een goede vervoersexpert uit Noord-Brabant ingelijfd in mijn 'transportclubje', die ik regelmatig bestook met relevante informatie vanuit Brussel en (soms) onnozole vragen vanuit mijzelf.
di 13-4:
Macro-regio's kunnen goed werken, maar welk probleem moeten ze eigenlijk oplossen? Grote conferentie in het Comité van de Regio's over deze nieuwe vorm van interbestuurlijke samenwerking tussen regio's rondom een bepaalde plas, sloot of berg. Zo was er de Baltische Zeestrategie, gevolgd door de Donau-strategie en er zijn initiatieven rondom de Alpen. En nu willen de anderen natuurlijk ook. Met name de regio's rondom de Noordzee staan hun zwembandjes al op te blazen om in het macroregionale diepe te springen. Maar Eurocommissaris Hahn van Regionaal Beleid kon er niet zoveel mee, kreeg ik de indruk. Hij zei in ieder geval drie keer nee: geen geld, geen extra regelgeving en geen nieuwe instituties voor dit nieuwe fenomeen. Toch is het wel opletten geblazen want zo'n term kan, (net als innovatieve concurrentiekracht, territoriale cohesie of andere eurotalk waarvan niemand precies weet wat het betekent) ineens enorm in de mode raken en dan komt er geld op tafel en dan moet je wel zorgen dat je er op tijd bij bent. We houden het in de gaten.
's Middags kwam plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger Peter Kok samen met zijn Belgische collega ons decentralen iets vertellen over het aanstaande Belgische voorzitterschap van de EU. De laatste vertelde dat een Belgische Nobelprijswinnaar (bedenker van de chaostheorie, niet verrassend dat dat een Belg is) ooit had gezegd dat 'onzekerheid een vorm van rijkdom is'... en dat in dat geval België in rap tempo zeer welvarend aan het worden was. Dus niet veel schokkends te verwachten van de Belgen; met Van Rompuy als permanent voorzitter en Brussel als EU- hoofdstad moet je natuurlijk ook niet teveel naast je schoenen gaan lopen.
do 15-4:
Een kritische lezer van mijn blog wees mij erop dat het erop lijkt alsof mijn werk louter uit borrelen bestaat. Tsja, er valt nu eenmaal niet veel interessants te bloggen over mijn belevenissen achter mijn computer. Toch een poging dan maar: Ik heb vandaag de hele ochtend besteed aan het ambachtelijk doorspitten van bijna 400 amendementen van het Europees Parlement op het conceptrapport over de toekomst van duurzaam transport. 175 pagina's 'zoek de verschillen'. Bij amendement no 251 had ik beet: een wijziging die erkent dat 'regional territorial authorities have the best idea of how [...] financial resources should be used for the purposes of spatial planning and sustainable mobility aspects'. Een tekst die opvallend veel lijkt op een emailtje met wat suggesties dat ik een paar weken geleden aan de assistent van de desbetreffende Europarlementariër had gestuurd. De inwoners van Oost-Nederland kunnen weer gerust gaan slapen, hun belangen zijn weer behartigd. Over drie weken gaan ze erover stemmen.
Ik vind Oost-Nederland prachtig, maar het is wel fijn als je een keer niet op zondagavond op reis moet om op tijd voor vergaderingen in Zwolle of Arnhem te zijn. Gewoon op de fiets naar mijn werk, wat een feest! Reden voor dit maandagje 'spijbelen' was een bezoek van de afdeling mobiliteit van Noord-Brabant aan Brussel. Mijn collega van Noord-Brabant had gevraagd of ik iets over de provinciale transport-lobby wilde vertellen. Tuurlijk. Met hen ook meegeweest naar Europarlementariër Corien Wortmann die in de Transportcommissie zit en vertelde wat ze deed en dacht. Volgens mij vonden ze het wel interessant. Ik heb in ieder geval weer een goede vervoersexpert uit Noord-Brabant ingelijfd in mijn 'transportclubje', die ik regelmatig bestook met relevante informatie vanuit Brussel en (soms) onnozole vragen vanuit mijzelf.
di 13-4:
Macro-regio's kunnen goed werken, maar welk probleem moeten ze eigenlijk oplossen? Grote conferentie in het Comité van de Regio's over deze nieuwe vorm van interbestuurlijke samenwerking tussen regio's rondom een bepaalde plas, sloot of berg. Zo was er de Baltische Zeestrategie, gevolgd door de Donau-strategie en er zijn initiatieven rondom de Alpen. En nu willen de anderen natuurlijk ook. Met name de regio's rondom de Noordzee staan hun zwembandjes al op te blazen om in het macroregionale diepe te springen. Maar Eurocommissaris Hahn van Regionaal Beleid kon er niet zoveel mee, kreeg ik de indruk. Hij zei in ieder geval drie keer nee: geen geld, geen extra regelgeving en geen nieuwe instituties voor dit nieuwe fenomeen. Toch is het wel opletten geblazen want zo'n term kan, (net als innovatieve concurrentiekracht, territoriale cohesie of andere eurotalk waarvan niemand precies weet wat het betekent) ineens enorm in de mode raken en dan komt er geld op tafel en dan moet je wel zorgen dat je er op tijd bij bent. We houden het in de gaten.
's Middags kwam plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger Peter Kok samen met zijn Belgische collega ons decentralen iets vertellen over het aanstaande Belgische voorzitterschap van de EU. De laatste vertelde dat een Belgische Nobelprijswinnaar (bedenker van de chaostheorie, niet verrassend dat dat een Belg is) ooit had gezegd dat 'onzekerheid een vorm van rijkdom is'... en dat in dat geval België in rap tempo zeer welvarend aan het worden was. Dus niet veel schokkends te verwachten van de Belgen; met Van Rompuy als permanent voorzitter en Brussel als EU- hoofdstad moet je natuurlijk ook niet teveel naast je schoenen gaan lopen.
do 15-4:
Een kritische lezer van mijn blog wees mij erop dat het erop lijkt alsof mijn werk louter uit borrelen bestaat. Tsja, er valt nu eenmaal niet veel interessants te bloggen over mijn belevenissen achter mijn computer. Toch een poging dan maar: Ik heb vandaag de hele ochtend besteed aan het ambachtelijk doorspitten van bijna 400 amendementen van het Europees Parlement op het conceptrapport over de toekomst van duurzaam transport. 175 pagina's 'zoek de verschillen'. Bij amendement no 251 had ik beet: een wijziging die erkent dat 'regional territorial authorities have the best idea of how [...] financial resources should be used for the purposes of spatial planning and sustainable mobility aspects'. Een tekst die opvallend veel lijkt op een emailtje met wat suggesties dat ik een paar weken geleden aan de assistent van de desbetreffende Europarlementariër had gestuurd. De inwoners van Oost-Nederland kunnen weer gerust gaan slapen, hun belangen zijn weer behartigd. Over drie weken gaan ze erover stemmen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten