donderdag 25 maart 2010

week 11: over muskusratten, bushokjes, vleeskalveren en rubberbootjes

Maandag 15-3:
Maandag is mijn vaste dag in het Oosten, de ene week Gelderland, de andere in Overijssel. Deze maandag mag ik naar Arnhem. Diverse overleggen. Ook mijn beoordelingsgesprek, want ik ben nu een jaar in dienst. En hoera, ik mag blijven! Hoewel: vanwege de bezuinigingen die de provincie Gelderland aan het bekokstoven is (60 miljoen!), is dat nog maar de vraag. Ach, ik kan altijd nog muskusratten gaan vangen. O nee, dat hebben we net naar de waterschappen geschoven…
Ook een kennismakingsgesprek met onze nieuwe algemeen directeur, Paul van Kalmthout. Hij blijkt goed op de hoogte van de provinciale lobby in Brussel, nog vanuit een vorige functie bij Binnenlandse Zaken.

Dinsdag 16-3:
’s Ochtends overleg bij de vertegenwoordiging van Nieder- österreich met een aantal andere regio’s die een workshop gaan organiseren tijdens de regionale Open Dagen in oktober in Brussel. We willen laten zien dat we mooie dingen doen met structuurfondsen en dat het zonde zou zijn daar in de toekomst niet mee door te gaan. Fietspaden aanleggen met Europees geld is zóó 2005.
Vervolgens naar de Koepel der Koepels: het CEMR. Hierin zitten alle Europese IPO’s en VNG’s en wat er verder nog centraal aan decentralen georganiseerd is. Ik zit namens het IPO in de Transportwerkgroep. Mijn collega uit het Brusselse gewest vertelt de tragische geschiedenis van hun pogingen om iets aan verkeersdoorstroming te doen. Iedereen die wel eens in Brussel komt weet hoe ver het daarmee staat… Ik blijf mij verbazen over de chaos in Brussel: in de straat waar we vergaderen staan bijvoorbeeld 2 bushaltes. Dit komt omdat de straat precies de grens vormt tussen twee gemeentes, die het allebei nodig vonden een eigen OV-systeem met eigen bushaltes te betalen.
Vervolgens, in het zelfde pand aan het Square de Meeús, de Hoec-borrel, vernoemd naar de werktitel van het gebouw waar onder andere de Nederlandse vier grote steden zetelen: House of the European Cities. Het is maar goed dat ze geen House of the European Regions heten, dan was de afkorting toch wat minder fraai…
Ik sluit de werkdag af met de maandelijkse landbouwborrel van Europarlementariër Esther de Lange. Dit keer met een spreker van de productschappen Akkerbouw, de sectorale kansen, bedreigingen en uitdagingen vlogen mij weer om de oren. Wel erg gezellig altijd, met die agrariërs.

Woensdag 17-3:
Van 9 tot 15 tweede helft van de CEMR-vergadering. Mag vertellen hoe het Nederlandse kilometerheffingsysteem eruit komt te zien, als het er nog van komt tenminste. Mijn Franse collega vertelt mij dat hij het ongelooflijk vindt dat Nederlanders hiermee akkoord gaan. In Frankrijk zou zoiets nooit kunnen vanwege de schending van de privacy, denkt hij. Ook mijn Estse collega kan er niet zoveel mee, file bestaat daar niet, zo dunbevolkt is het daar. Mijn Engelse collega houdt een mooi verhaal over de Londense ‘congestion charge’ iedereen die van buiten naar het Londense centrum wil moet 8 pond betalen. Het schijnt toch wel min of meer te werken. Misschien iets voor Brussel?

Donderdag 18-3
Conferentie over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid in Amsterdam. Het duizelt mij al voor de pauze van de High Nature Value Area’s, vierbedrijvenmodellen, randenbeheer en bufferzones en eerste en tweede generatiebiobrandstoffen. Je moet als boer tegenwoordig onderhand gepromoveerd zijn om je eigen sector nog een beetje te begrijpen! In de pauze kwam mijn collega Fons daar nog weer overheen omdat ik in al mijn onschuld vroeg hoe het nou zat met die vleeskalveren in Gelderland. Die zijn namelijk voor 100 % van hun inkomen afhankelijk van Brussels geld. Hoe kan dat nou? Nou, het is echt superingewikkeld dus. Ook nog 2 mensen van Greenpeace tegengekomen. Die doen tegenwoordig ook aan landbouw. Dus als u binnenkort een rubberbootje aan een melkkoe vastgeketend ziet zitten, dan weet u ervan!

Vrijdag 19-3
Poeh, de week is gelukkig weer voorbij. Ik lunch nog met een vriendje bij de Europese Commissie en ga daarna met mijn collega van Flevoland Sidony koffiedrinken bij een caféetje in de buurt. Sidony is één van mijn meest ervaren collega’s en heeft aangeboden mijn mentor te zijn. Vandaag nemen we een lobbyfiche door dat ik gemaakt heb voor Transport. Vroeger werden die op alle HNP-dossiers gemaakt, maar die traditie is in verval geraakt. Is toch nog best moeilijk, zo’n fiche! Ik moet nog veel leren… Volgende week weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten